Display adverteren

Het adverteren middels banners is al jaren een goede manier om veel mensen te bereiken. Display adverteren kun je via verschillende kanalen doen, waarbij het adverteren via het Google Display Netwerk één van de meest gebruikte manier is. Je kunt er ook voor kiezen om te werken met een DSP (demand-side platform), waar je vaak wel een minimale besteding moet doen en een deel van je budget dient af te dragen aan dit platform. Bij Google werkt dit voor een groot gedeelte ook zo en betaal je uiteindelijk per 1000 vertoningen. Afhankelijk van hoe specifiek je jouw doelgroep target betaal je een bepaald bedrag voor een plaatsing op verschillende websites. Display adverteren via Google Ads is in veel gevallen de meest voordelige en snelle manier om jouw campagnes online te hebben. Adverteren op YouTube met een preroll video kan ook via dit kanaal worden gedaan.

(dynamische) Retargeting

Veelal worden display campagnes ingericht voor retargeting. Bezoekers van je website die niet tot aankoop overgaan, wil je nogmaals bereiken omdat deze mensen wel relevant zijn en je hen wilt triggeren alsnog een product of dienst bij jou af te nemen. Retargeting kan zeer effectief werken als je het op een goede en slimme manier inzet. Het conversiepercentage van retargeting campagnes ligt over het algemeen wel een stuk hoger dan meer generieke display campagnes. De generieke display campagnes zijn vooral interessant om awareness rondom jouw organisatie te realiseren. Hierdoor kan het in je marketingstrategie best een belangrijk rol spelen. Ook voor je sociale media campagnes kan dynamische retargeting uitstekend werken.

Display banners en formaten

Als je gaat adverteren via display campagnes heb je ook banners nodig. Banners zijn er in alle soorten en veel verschillende formaten. Er zijn verschillende formaten die het vaakst worden gebruikt, deze kom je op de meeste sites tegen. De kans op een vertoning met deze formaten is het grootst. De medium rectangle (300×250) is het meest populaire bannerformaat. Verder heb je de mobile banner (320×50) en de leaderboard. Vaak worden HTML5 banners getoond, waar voorheen statische banners (jpg) populair waren zijn dit nu meer de bewegende banners. Ook video banners zijn populair. Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld de homepage takeover (zoals de naam al zegt: neemt de hele website over).

Display adverteren is vaak een onderdeel van de marketingstrategie en niet echt een onderdeel dat je los inzet. Je kunt het uitstekend gebruiken om veel mensen te bereiken tegen relatief lage kosten, je betaald immers per 1000 vertoningen. Verder kun je het gebruiken om mensen die je website hebben verlaten nog eens te wijzen op je product of dienst. Het is ook mogelijk om juist weer mensen te benaderen op een specifiek ruimte waarvan je weet dat je doelgroep zich op deze sites of pagina’s bevind. 

Menu