Een Google Analytics uitleg in de basis

Wat is Google Analytics?

Ongetwijfeld heb je weleens gehoord van Google Analytics. Hierbij een korte Google Analytics uitleg; Analytics is een gratis tool die wordt gebruikt om websitebezoekers, sessies en data van bezoekers op jouw website te meten. Zo’n beetje iedere site tegenwoordig heeft de code voor het tracken van bezoekersdata op zijn website staan. Vooral omdat het zeer eenvoudig te installeren is en het bovenal gratis is. Eerder sprak ik al over Google Search Console, dat is zeker in combinatie met Google Analytics een goede marketing tool om in te gaan zetten. Google Search Console is met name nuttig voor je organische zoekresultaten, dus je SEO. Waarbij Analytics vervolgens de data kan verwerken waardoor je kunt zien wat jouw inspanning op SEO gebied hebben opgeleverd.

Google Analytics in WordPress

Is jouw website gebouwd in WordPress en wil je weten hoe je Google Analytics kunt installeren? Er zijn namelijk verschillende mogelijkheden om Google Analytics in WordPress te installeren. Eén manier is om het niet in WordPress te doen :), maar via Google Tag Manager, het broertje van Google Analytics.

  • Google Analytics direct in WordPress toevoegen

Zonder Tag Manager kun je Analytics ook eenvoudig direct op de site plaatsen. Dit kun je in de <head> van de site doen. Zodoende maak je geen gebruik van Tag Manager en staat de code direct op de juiste plaats op je site. Hoe je dit doet kan afhankelijk zijn van het thema dat je gebruikt en hoe handig je zelf bent. Zelf vind ik de plugin head, footer and post injections heel handig, daarmee kun je direct codes op de site plaatsen in de head-sectie. Zodoende maak je inderdaad nog wel gebruik van een plugin, maar niet de plugin waarbij je direct Analytics op je site plaatst.

  • Google Analytics met een plugin toevoegen

Het is inderdaad ook mogelijk om verschillende Google Analytics plugins te downloaden die hetzelfde doen als bovenstaande onderdelen. MonsterInsights is bijvoorbeeld een veelgebruikte plugin en eigenlijk zijn er nog wel zo’n 100 plugins met deze functie. Zelf ben ik geen groot voorstander van het gebruik maken van deze plugins, doordat het vrij onnodige plugins zijn. Het liefst werk je met zo weinig mogelijk plugins.

Google Analytics via Google Tag Manager

Het installeren van Google Analytics via Google Tag Manager vind ik de meest handige en waardevolle manier. In Google Tag Manager kun je allerlei verschillende codes, zoals ook je schema markering, toevoegen. Maar dus ook Universal Analytics zoals het via Tag Manager wordt genoemd. Eenvoudig door eerst naar Google Analytics en maak daar een nieuw account aan te maken. De inrichting van je Analytics account en property komen we later op. Ga vervolgens naar het tandwiel linksonderin en dan naar property en daar vind je je tracking-ID van je account. Deze moet je vervolgens kopiëren en plakken we straks in Google Tag Manager. Ga dus naar Google Tag Manager en maak daar een nieuw account aan. Vul je de juiste data in. Voeg de Tag Univeral Analytics toe en vervolgens voeg je de trigger toe, waardoor de Tag van Google Analytics op elke pagina wordt afgevuurd.

Google analytics data en resultaten

Gebruik maken van Analytics

Nadat de voordelen, de meerwaarde en het installeren hierboven al aan bod zijn gekomen zal ik nu verder inzoomen op het gebruik maken van Analytics. Analytics bestaat uit 3 niveaus, namelijk: account, property en weergave. Ook de toegangsniveaus van gebruikers kun je hierop toepassen. Een account is het hoofdniveau, hier heb je er vaak één van dat zal vermoedelijk de bedrijfsnaam zijn. De property’s zijn eigenlijk de website(s). De weergaven kun je per property kiezen. Vaak zul je op weergaveniveau bijvoorbeeld IP filters instellen voor Google Analytics.

Dat laatste is nogal eens een stap die wordt overgeslagen. Met IP filters kun je bijvoorbeeld intern verkeer en spam-verkeer uitsluiten. Vooral voor het behoud van zuivere data is dat heel belangrijk. Dit kun je vrij eenvoudig doen door in het beheerdersoverzicht naar Alle Filters te gaan. Hier heb je verschillende mogelijkheden om door middel van Filters bijvoorbeeld IP adressen uit te sluiten of juist op te nemen. Daarnaast is het ook handig om meerdere weergaven aan te maken, want wijzigingen zijn niet terug te draaien. Kies dus voor een ruwe data weergave (zonder filters) en bijvoorbeeld een testweergave.

Doelen instellen

Het instellen van doelen is een andere belangrijke taak. Zonder het instellen van doelen of enhanced e-commerce heb je geen zicht op wat jouw inspanningen opleveren. Het instellen van doelen is dus een belangrijk onderdeel voor de inrichting van je account. Je kunt hierbij werken met onder andere event tracking en bedankpagina’s. Mijn voorkeur gaat hierbij uit naar bedankpagina’s, hoewel niet 100% foutgevoelig, kun je het wel vrij eenvoudig implementeren. Daarnaast is het ook mogelijk om een originele bedankpagina te gebruiken om de beleving te verbeteren of je kunt extra belangrijke informatie geven.

Maak je gebruik van zoekmachine advertising koppel dan ook direct je Google Ads account aan Analytics. Ook Search Console kun je koppelen, waardoor je kunt zien welke zoekwoorden hebben gezorgd voor een bezoek aan jouw website.

Menu