Lokale SEO: in 4 stappen naar betere vindbaarheid

Lokale SEO is een veel gebruikte term en is voor veel ondernemingen een goede manier om nieuwe klanten te werven zonder direct heel veel budget in te zetten. Met lokale SEO ga je aan de slag je lokale vindbaarheid in zoekmachines te verbeteren. Om hier uiteindelijk resultaat uit te halen, moet je enkele stappen ondernemen om dit te realiseren.

Lokale SEO stap 1: Google mijn bedrijf inrichten

Dit is wellicht de meest voor de hand liggende, maar dit is 100% de meest eenvoudige manier om lokaal vindbaar te zijn. Optimaliseer je Google mijn bedrijf pagina en ga aan de slag, vul de juiste categorie/dienst die je levert in en vul je bedrijfsomschrijving in. Verifiëren doe je door middel van een briefkaart door Google op te laten sturen en deze in te voeren, daarna staat jouw locatie in de organische resultaten. Binnen Google mijn bedrijf kun je ook nog eens reviews verzamelen van jouw klanten / partners. Nog altijd een belangrijk onderdeel en dat kan je weer nieuwe klanten opleveren.locatie blog online marketing

Lever je meer dan één dienst? Zorg dat dat je jouw bedrijf op meerdere categorieën/diensten zichtbaar wordt. Dit kun je in de jouw Google mijn bedrijf vermelding aanpassen. Google zal veelal bedrijven laten zien die geopend zijn en waarvan zij achtten dat deze relevant genoeg is aan de zoekopdracht. Niet in alle gevallen zal Google de local SEO pack tonen, maar wel steeds vaker.

Stap 2: Maak aan Google duidelijk wat je locatie is

Door het toevoegen van een lokale vermelding in Google, weet Google goed waar je gevestigd zit. Zorg wel dat je het op je website nog terug laat komen. Stel bijvoorbeeld je locatie in als rich snippet zodat je zoekmachines nóg duidelijker maakt wat jouw locatie is. Maak dit daarnaast ook in je content duidelijk en plaats in je footer nogmaals je locatiegegevens.  Heb je meerdere vestigingen? Zorg dat dit voor zowel gebruiker als Google duidelijk wordt. Je kunt met één site prima op meerdere locaties ranken. Als je maar zorgt dat je alles zo optimaal mogelijk instelt.

Stap 3: Optimaliseer je on-site voor mobiele resultaten

Naast mobile first is het een feit dat de meeste lokale zoekresultaten van mobiel komen. Het wordt nog belangrijker om je mobiele resultaten te verbeteren. Daarbij zou je daarna ook aan de slag moeten gaan met de desktop resultaten. Zorg dat je goede, bruikbare landingspagina’s hebt, waarbij de klikbare elementen op de pagina niet te dicht op elkaar staan. Optimaliseer je sitesnelheid (op mobiel nog meer van toepassing) en verbeter de interne linkstructuur van je landingspagina en je meta-data. Ook voor lokale SEO is je on-page optimalisatie van groot belang.

vrouw plaats bestelling via mobiel apparaat

Steeds meer verkopen verlopen via smartphones. Mensen zoeken vluchtig naar een restaurant in de buurt of een kapper. Sta je dan niet binnen de eerste 3 lokale SEO resultaten dan zal de kans niet groot zijn dat je een nieuwe gast/klant kunt verwelkomen. Vergelijk de lokale resultaten van je zoekopdrachten maar eens met die van je desktop. 100% dat deze niet volledig gelijk zijn. Kijk naar de eerste 3 resultaten en vergelijk met jouw site / onderneming. Wat hebben deze sites dat ik niet heb, dat ervoor zorgt dat zij beter scoren.

Stap 4: verzamelen Citations / Lokale bedrijfsvermeldingen

Lokale bedrijfsvermelding, ook wel citations, zijn ontzettend interessant om je organische posities te verstevigen. Dit werkt iets anders dan de reguliere SEO linkbuilding taken. Het inschrijven in bedrijvengidsen als DTG kan je lokale resultaten behoorlijk stimuleren. Dit vergt vooral een tijdsinvestering, maar hier zijn geen directe kosten aan verbonden. Vanzelfsprekend zullen externe links van gerenommeerde sites een goede investering.

Met wat andere linkbuildingtechnieken kun je contentlinks realiseren met een goede ankertekst die leidt naar dé landingspagina die moet gaan ranken. In veel gevallen zal dit je homepagina zijn. Wil je gevonden worden op “hovenier Amsterdam” en zit je gevestigd in Amsterdam, zorg dan dat je homepagina op dit zoekwoord rankt. Je zou bijvoorbeeld kunnen optimaliseren door jouwsite.nl/hovenier-amsterdam/ te gebruiken, dan kan werken maar als je enkel in Amsterdam zit (of dit je hoofdvestiging is) zou ik toch voor de homepagina kiezen. De homepagina heeft eigenlijk altijd te meeste waarde (of dat zou hij in ieder geval moeten hebben). Geef daarnaast je lokale resultaten in Google mijn bedrijf een UTM-tag mee. Voeg in Google Analytics een nieuw kanaal toe voor Google mijn bedrijf en zo heb je inzichtelijk wat je Google mijn bedrijf resultaten doen. Lever deze conversies op, dan kun je daar meer en meer op gaan sturen.

De concurrentie op lokale zoektermen is lager dan op de “normale SEO” resultaten. Daarentegen worden lokale resultaten steeds vaker getoond in de zoekresultaten. Met de local pack kun je direct met bedrijfsnaam en reviews worden getoond bij lokale zoekopdrachten. Zeer interessant om hier mee aan de slag te gaan en vindbaar te worden voor mensen en bedrijven in jouw regio en hier nieuwe klanten uit te halen. Succes!

Menu