SEA

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising en zoals de naam al zegt is een manier van adverteren via zoekmachines (met name Bing & Google). Zoekmachine adverteren via Google Ads (voorheen Google Adwords) en Bing Ads worden ingezet. Je bepaalt op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden en maakt hier campagnes, advertentiegroepen en advertenties voor om uiteindelijk aan de juiste persoon jouw advertenties te laten zien.

Wanneer SEA?

Het kan soms lastig zijn om in te schatten wanneer je kiest voor SEA of voor SEO. Het zijn namelijk twee zeer verschillende kanalen die allebei ook op een hele andere manier dienen te worden benaderd. De resultaten en werkwijze zijn heel verschillend.

  • Op korte termijn omzet halen door geld te investeren om direct zichtbaar in zoekmachines te worden
  • Inzicht verkrijgen in hoe je doelgroep zoekt, welke zoekwoorden goed werken en het opbouwen van data
  • Een positieve ROI draaien en na enkele maanden een rendabele campagne hebben waarna je meer nieuwe klanten hebt gerealiseerd

Feit is, is dat voor SEA je vaak snel resultaat kunt behalen, soms met niet eens een hele forse investering. Het is hierbij wel zo, dat je continu moet blijven investeren voor iedere bezoeker die je naar je website leidt. Je verzamelt meer data en kunt betere beslissingen nemen op basis hiervan. SEA steek je vooral in op zoekwoorden waarbij klanten ver in salesfunnel zitten en dichtbij aankoop van jou product of dienst zitten. Anders geef je teveel geld uit waar je te weinig resultaat behaald.