SEO is zoekmachineoptimalisatie 

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization en in het Nederlands : zoekmachineoptimalisatie. Met SEO ga je aan de slag op jouw organische (gratis) resultaten te verbeteren en hogere posities binnen zoekmachines te realiseren. Dat kan soms heel ingewikkeld zijn en de investeringen hiervan zijn vooral heel erg divers. Wil je concurreren op zoekwoorden als “hypotheek aanvragen” of “energie vergelijken” kan het een forse investering vragen om organisch resultaat te boeken. Het kan dan een meer jaren plan worden om uiteindelijk een positieve ROI te draaien.

Wanneer SEO?

SEO is in principe altijd een strategie gericht op de lange termijn. Met SEO haal je in de eerste maanden nog niet het resultaat dat je met een SEA campagne wel zou halen. Er is een langere tijd nodig om een SEO campagne rendabel te krijgen. Naast de “normale SEO” optimalisaties kun je ook focussen op lokale SEO, dat werkt net even weer iets anders.

Welke pijlers zijn belangrijk bij SEO?

  • Bij SEO ga je aan de slag om de techniek van je website te verbeteren. Je gaat aan de slag om de laadtijd te verlagen en op de site zelf verbeteringen doorvoeren die bijdragen aan een betere vindbaarheid.
  • Naast de techniek dien je ook de juiste content en de juiste hoeveelheid content te hebben. Je kunt nooit ranken op zoekwoorden op een pagina waarin je geen toelichten geeft over dit zoekwoord. Content is zeer belangrijk om uiteindelijk sterke posities te behalen.
  • Naast de techniek en de content is het opbouwen van autoriteit van cruciaal belang voor het verbeteren van de vindbaarheid van jouw website.

Zonder deze 3 pijlers goed ingericht te hebben, zal het lastig (zo niet onmogelijk worden) om goede resultaten te behalen via SEO. Online marketing is in 2020 nog steeds erg belangrijk.

Websitetechniek

De basis van je website moet goed zijn. Kies daardoor voor een open CMS, zoals WordPress waarmee je je website technisch kunt optimaliseren (of laat dit door een professional doen). WordPress heeft bijvoorbeeld heel veel optimalisatiemogelijkheden waardoor je je website sneller kunt maken en verder kunt optimaliseren. WordPress heeft diverse plugins die je hierbij kunnen helpen. Ga daarnaast bijvoorbeeld aan de slag met schema markering, een manier om Google te helpen jouw website beter te begrijpen. Geef je afbeeldingen een Alt Tekst mee, zodat Google je afbeeldingen kan lezen en begrijpen. Zorg voor de juiste tussenkoppen (H2, H3) en zorg dat je H1 je belangrijkste focuszoekwoord bevat. Optimaliseer je pagina titel met de Yoast Plugin en voor een aantrekkelijke meta-description in waardoor je de CTR vanuit Google kan verhogen. Daarnaast is het inzetten van schema markering ook iets wat bij kan dragen aan verbeterde posities in de zoekmachines.

Content is nog steeds key

Content komt voor in de vorm van video, podcasts, infographics, ebooks of simpel platte tekst. Zonder geoptimaliseerde content zul je nooit de top posities in Google behalen. Je moet voldoende content op je pagina hebben. Vergelijk met de concurrenten die op de eerste pagina staan. Hoeveel content hebben zij? Wat voor soort/type content hebben deze pagina’s? Zorg dan dat jouw content nét wat beter is of wat extra body heeft (of overtref ze met waardevollere content). Zorg dat je content match bij de zoekintentie van de gebruiker en dat je content geoptimaliseerd is voor verschillende focuszoekwoorden.

Kies per pagina zo’n 3 tot 5 zoekwoorden uit waarop je gevonden wilt worden en optimaliseer je content en SEO voor deze zoekwoorden. Content en websitetechniek hebben daarin redelijk wat overlap. Waar sommige de meta’s als onderdeel van de content rekenen, doen anderen dat niet. Goede, relevante content is nog steeds de belangrijkste factor om goede resultaten te halen binnen de zoekmachine. Zonder sterke content, gaat jouw pagina geen top 10 positie halen op welk zoekwoord dan ook. Kijk daarbij ook naar bijvoorbeeld het aantal woorden dat de top 10 resultaten laten zien (bijvoorbeeld met Word Counter). Jouw content moet sterk zijn, maar ook in de buurt komen van dat aantal woorden om de concurrentie aan te kunnen gaan. Het aantal woorden moet geen doel op zich zijn. Het is alleen wel een goed indicatie voor het starten van het schrijven van jouw SEO tekst.

Linkbuilding anno 2020

Waarschijnlijk heb je al veel online kunnen vinden over linkbuilding of autoriteit. Veel organisaties stoeien met dit “noodzakelijk kwaad”. Doordat er van alles wordt geschreven over linkbuilding en dat dit niet meer werkt anno 2020 zijn bedrijven terughoudend. Zo worden bedrijven bang gemaakt dat Google je zal straffen wanneer je het algoritme manipuleert. Om nu te zeggen dat dit volledig onzin is, is natuurlijk een gewaagde uitspraak. Maar dat linkbuilding nog steeds een belangrijke factor is in de bepaling van jouw organische positie is gewoonweg een feit.

Meerdere onderzoeken hebben dit uitgewezen, recentelijk één van Brian Dean van Backlinko. Mocht je de mogelijkheid hebben tot SEO tooling als SemRush of AHrefs kun je zelf een goed beeld vormen. Vergelijk verschillende top 10 resultaten maar eens. Je zult zien dat de DomeinRating en de verwijzende domeinen van de top 10 hoger ligt. Tuurlijk heb je steengoeie content nodig en een snelle responsive site, maar zonder links wordt het zo ontzettend lastig ranken – vooral ook omdat je concurrent hier bijvoorbeeld wel al mee bezig is. 

Kwalitatieve backlinks verzamelen

Ga aan de slag met het verzamelen van goede backlinks en maak een linkprofiel dat van een goed niveau is om te kunnen concurreren met partijen die op dezelfde zoekwoorden gevonden willen worden. Kwaliteit staat daarin boven kwantiteit, maar naast de kwaliteitslinks zijn ook de minder kwalitatieve links goed om het totaal aantal links op te krikken. Relevantie is daarbij ook van groot belang.

Menu