Sociale media als advertentiekanaal

Social media is een zeer interessante manier om interactie met klanten, je doelgroep of leveranciers te onderhouden. Het is toegankelijk en je kunt op een leuke en effectieve manier veel mensen bereiken. Je kunt aan de slag gaan met het vergroten van je netwerk van je bedrijf en het verbeteren van je imago door regelmatig van je te laten horen, maar je kunt er ook nieuwe business uit halen. Je kunt namelijk bezoekers naar je website leiden die op zoek zijn naar jou of je diensten via sociale media, maar je kunt ook de doelgroep zelf bereiken. Dit kun je door te adverteren via sociale media.

Adverteren via sociale media

Adverteren via sociale kanalen kan zeer interessant zijn. Je kunt voor de verschillende platformen zeer specifieke targetingmethoden gebruiken. Voor LinkedIn is het bijvoorbeeld heel interessant op mensen met een specifieke functie te benaderen. Voor Facebook mensen met een bepaalde interesse of voorkeur, net als bijvoorbeeld Snapchat en Instagram. Verder kun je ook uitermate goed inzetten op (dynamische) retargeting om verloren bezoekers weer in aanraking met jouw bedrijf en dienst te laten komen om ze zo weer de salesfunnel in te trekken.

Bij adverteren via sociale media kun je specifiek mensen bereiken wanneer ze jou bijvoorbeeld nog niet kennen. Of mensen die zelfs je product of dienst nog niet kennen. Toch kunnen dit interessante mensen zijn die echt jouw doelgroep zijn als adverteerder. Het kan ook zo zijn dat je mensen via sociale media een eerste aanraking met jouw product of dienst wil geven om ze vervolgens geïnteresseerd te krijgen en ze een stap verder in de salesfunnel te halen. Social media adverteren kan heel goed werken, zolang je boodschap maar aansluit bij de ontvangers.

Organische bezoekers

Net zoals zoekmachines zou je via je sociale media ook je bezoekers kunnen verdelen in organisch en betaald. Organische bezoekers krijg je door interessante weetjes, tips of informatie te delen. Via organisch kun je viral gaan en plots veel nieuwe likes, bezoekers en volgers te krijgen. De vraag is alleen: Hoe doe ik dat en hoe kan ik hier financieel gewin uit halen? Bij zoekmachines werkt het heel anders dan op sociale media, maar toch zijn er wel wat gelijkenissen. Waardevolle content is voor beide belangrijk. Populariteit ook. Alleen techniek niet. Je beheerst namelijk de techniek van de sociale kanalen niet (helaas wellicht). Het is belangrijk dat je frequent wat deelt met je volgers, maar ook niet te vaak. Zoek een sweet spot waarbij je mensen interactie laat hebben, maar niet te veel opvallen want dat kan je zomaar volgers kosten. Kies vooral voor wat je uit wilt stralen en blijf dicht bij jezelf en je idealen. 

Menu