Tips voor het maken van een goede advertorial

Je krijgt de opdracht om een advertorial te schrijven om voor het bedrijf waar je werkt meer bekendheid te genereren. Maar waar begin je met het schrijven van een goede advertorial? En wat zijn de do’s en don’ts? Hieronder geven wij tips voor het maken van een goede advertorial.

Wat is het doel?

Bedenk als eerste wat je wilt bereiken met het schrijven van deze advertorial. Wat is het doel van het schrijven van de advertorial en welke boodschap moet eraan gehangen worden? Wil je de dienst of een specifiek product uitleggen, het bedrijf meer naamsbekendheid geven of aangeven wat de meerwaarde is van jouw personeel ten opzichte van andere bedrijven? En via welke kanalen wil je de advertorial verspreiden? Plaatsen in vakbladen? Social media of richting klanten? Als je hebt bedacht wat het doel gaat zijn en hoe je de advertorial wil verspreiden, kunnen we verder naar de boodschap.

Welke boodschap wil je de lezer meegeven?

Wil je een verkooptekst schrijven, het bedrijf meer naamsbekendheid geven of het personeel uitlichten? Dit bepaalt mede wat voor boodschap je wilt verspreiden via de advertorial. Bij alleen het willen vergroten van de naamsbekendheid schets je een andere boodschap dan bij het uitlichten van een dienst, product of het personeel.

Maak gebruik van ervaringen

Maak het levendig en tastbaar voor de lezer. Maak niet teveel gebruik van feiten, omdat de tekst dan snel langdradig en saai kan worden. Wil je gebruik maken van feiten, doe dit dan via een korte opsomming en zorg ervoor dat de rest van de advertorial levendig is opgesteld door het gebruik van toffe ervaringen van anderen of citaten uit hun belevenissen. Dit zorgt ervoor dat de lezer zich kan verdiepen en inleven in het product, de dienst of het bedrijf en dit vergroot de kans dat de boodschap van de advertorial juist overkomt en je je doel bereikt.

Menu