3 tips voor het opzetten van een social media campagne

Tegenwoordig is social media erg belangrijk geworden voor bedrijven en ondernemers. Met een goed werkende social media campagne kun je nieuwe klanten aantrekken, maar ook interactie of klantenbinding creëren met bestaande klanten. Voordat je aan de slag gaat, zijn er een aantal dingen die je jezelf moet afvragen. Wat is bijvoorbeeld het doel van de campagne? En op wie wil je je specifiek richten? In dit artikel geven we je drie handige tips. 

Wat is het doel?

Begin met het bepalen van je doelen. Wat wil je graag bereiken met de social media campagne? Nieuwe klanten aantrekken? Of de interactie opzoeken? Er zijn verschillende doelen die je kunt stellen. We raden je aan om een aantal heldere doelstellingen te formuleren. Dit is niet alleen handig voor jezelf, maar helpt ook bij het creëren van de campagne. Als je zomaar aan de slag gaat met social media is de kans namelijk groot dat het niet veel oplevert. Je kunt bijvoorbeeld het SMART model gebruiken om specifieke, meetbare, haalbare, relevante en tijdgebonden doelen op te stellen. Let op dat je per kanaal andere doelstellingen kunt hebben. 

social media apps

Wie wil je bereiken?

Heb je duidelijke doelen opgesteld? Vervolgens is het belangrijk dat je een goed beeld van de doelgroep creëert. Wie wil je eigenlijk bereiken? En waar is deze groep te vinden? Facebook is namelijk een heel ander platform dan Instagram en op beide kanalen zijn andere mensen te vinden. Wees zo specifiek mogelijk en maak bijvoorbeeld een persona. Dit is een gedetailleerde beschrijving van je doelgroep en belangrijk voor social media marketing. Vraag jezelf de volgende dingen af:

  • Richt ik mij alleen op vrouwen, mannen of allebei?
  • Hoe oud is mijn doelgroep?
  • Welk platform gebruikt mijn doelgroep?
  • Wat zijn de interesses?
  • Is de campagne landelijk, regionaal of lokaal?

Creatieve en unieke content

Als het duidelijk is wat voor soort campagne je wilt creëren, kun je eindelijk aan de slag gaan met het maken van de content. Dit is natuurlijk het leukste deel van het opzetten van een social media campagne. Als het goed is, weet je wat je doelgroep leuk vindt om te zien. Hier kun je de creatieve content vervolgens op aanpassen. Zorg ervoor dat het aanspreekt bij de doelgroep en dat zij geïnteresseerd raakt. Onderschat de kracht van unieke content niet. Kopieer zeker geen tekst of afbeeldingen van andere websites. 

Vind je het opzetten van een social media campagne lastig? Je kunt er ook voor kiezen om deze klus uit te besteden aan een online marketing bureau. Deze beschikt namelijk over alle kennis over social media. 

Menu