Adverteren met Google Adwords; een korte toelichting

Google Adwords, tegenwoordig heet dit Google Ads, is het programma dat je moet beheren als je via Google wilt adverteren. Je maakt advertentiecampagnes aan en vervolgens zullen deze op de Google netwerken worden vertoond. En omdat deze bestaan uit miljoenen websites en honderdduizenden apps, ligt de wereld dan werkelijk aan je voeten. Het is dan ook niet vreemd dat Google Adwords je een groot aantal manieren aanbiedt om via hen te adverteren. Het is vrij veel werk om het op te zetten, maar daarna profiteer je van de bekendheid van Google.

De Google Adwords netwerken

Via het Google Adwords programma kun je op verschillende plaatsen adverteren. Over het algemeen wordt er gesproken over twee verschillende netwerken, namelijk het Google Search netwerk en  het Google Display netwerk. Via Google Adwords kun je je producten ook adverteren op het Google Shopping platform.

  • Google Search: kies je voor het Google Search netwerk, dan adverteer je in de zoekmachine zelf. Dit zijn de bekende advertenties boven de organische zoekresultaten. Je advertentie kan ook naast de zoekresultaten geplaatst worden. Ze worden uitgekozen door middel van zoekwoorden.
  • Google Display: ga je adverteren op het Google Display netwerk, dan worden je advertenties vaak als banners of foto- en video advertenties laten zien in de apps en vele partner websites van Google. YouTube valt hier bijvoorbeeld onder. Hier richt je je op een bepaalde doelgroep.
  • Google Shopping: Google Shopping is het verkoopplatform van Google, te vergelijken met Amazon en Bol.com, waar je je producten kunt uploaden en zo te koop kunt zetten. Dit is vooral voor webwinkels interessant.

Hoe betaal je Google?

Het opzetten van goede Google Adwords campagnes is lastig. Het is vooral in het begin de kunst om een balans te vinden tussen de kosten en de opbrengsten. Om dat te doen moet je de juiste betaalmethode vinden. Je betaalt in Adwords op verschillende manieren. De meest gangbare methode is per klik op je advertentie. Het is ook mogelijk om per 1000 vertoningen te betalen. Je doet een bod en hoe hoger je inzet, hoe groter de kans dat je advertentie getoond wordt. Het is zaak om daar een balans in te vinden. Doe je dit goed, dan kun je met Adwords voor relatief weinig geld grote resultaten boeken.

Opzetten, monitoren, ingrijpen, toevoegen

Wie met Google Adwords aan de slag gaat, moet zich realiseren dat je allereerst geduld moet hebben en dat je hier ten tweede altijd mee bezig zult zijn. Heb je eenmaal een campagne opgezet, dan moet je deze monitoren en aanpassen indien nodig. Je zult langzamerhand gaan merken dat je successen boekt en dan ga je meerdere campagnes toevoegen. Dit baseer je op wat je daarvoor had geleerd. Uiteindelijk kom je dan bij een perfecte Google Adwords aanpak en zal je zien dat hier veel verkeer uit voortkomt. Uiteraard kan een specialist dit ook voor je opzetten, zodat het extra verkeer dat binnen gaat komen zo goed mogelijk opvangt

Menu