Featured Snippets; wat zijn het en hoe zet je het in?

De term featured snippets zal je wellicht bekend in de oren doen klikken en dat is niet zo gek. Al jaren wordt gepretendeerd dat featured snippets of wel structured data een belangrijk onderdeel is van de techniek van je website en onderdeel moet zijn van je SEO strategie.

Wat is structured data?

Structured data, ook wel schema markering genoemd is de manier om featured snippets te krijgen in de SERP van Google. Eigenlijk is het gewoon een stuk code (of markering) die je op jouw website toevoegt op specifieke URL’s binnen je website. Je laat op die manier Google je website beter begrijpen en geeft aan waar de content van je website staat en waarvoor deze staat, dit heet schema markering. Niet iedereen die structured data inzet, wordt daadwerkelijk getoond in de zoekresultaten, maar je kunt wel het verschil maken ten opzichte van jou concurrenten door het in te gaan zetten binnen jouw website.

Waarom aan de slag met structured data?

Met featured snippets structuur je je data zo dat Google exact in de gaten heeft wat er op de pagina staat en deze beter kan lezen. Naast dat je zoekresultaat ten opzichte van je concurrent er beter uitziet en meer opvalt, maar bovenal is het om Google te pleasen. Door rijke content aan je pagina toe te voegen is deze beter leesbaar en dat geeft waarde. Google begrijpt namelijk dat als meer mensen schema markering inzet, mensen nog sneller hun antwoord hebben gevonden op een specifieke vraag, je bent dan super relevant. Maar zorgt dat dan niet voor minder bezoekers naar mijn website? Dat zou kunnen en is in praktijk ook in sommige gevallen zo geweest, maar het zorgt in algemene zin ook voor een betere click through rate naar jouw pagina toe. Diverse bekende voorbeelden zijn, de recept snippet en de answer snippet; beide zijn hieronder weergegeven.

donald trump answer snippet
recept appeltaart

Hoe zet je featured snippets in?

Je kunt je featured snippets door de developer van je website in de website. Daarnaast bestaan er in WordPress ook schema markering plugins die het ook mogelijk maakt om dit uit te voeren door iemnand met mindere technische knowhow. De plugin schema  zou je bijvoorbeeld al verder kunnen helpen. Deze voegt automatisch schema markering toe wanneer de mogelijkheid bestaat om dit door te voeren. Je kunt ook aan de slag gaan met Google Tag Manager, in GTM kun je namelijk al best veel stukken rich content kwijt wanneer je dit op een goede manier inricht. Deze pagina bevat ook gestructureerde data, namelijk FAQpage. De vragen op deze pagina zijn verwerkt met schema markering. Dit kun je testen met de structured data testing tool van Google om te kijken of ik het goed heb ingevoerd ;).

Heb je vragen over featured snippets of ben je op zoek naar meer informatie over zoekmachine optimalisatie, zoekmachine advertising of social media – neem dan eens contact op via onderstaande formulier.

Menu