SEO tooling; een lijst van 5 goede tools

Zoals een timmerman niet zonder zijn gereedschap kan, kan een SEO’er niet zonder zijn eigen tools. SEO zonder gebruik te maken van de juiste tooling wordt erg lastig zo niet onmogelijk. De verschillende tooling zorgen ervoor dat je goede analyses kunt draaien en vervolgens je strategie en focus bepalen. Een aantal tooling zul je ongetwijfeld al gebruiken zoals Google Analytics en Google Search Console, de gratis tooling vanuit Google die je minimaal nodig hebt. Voeg voor het gemak Google Tag Manager daar ook aan toe, die kan je in de toekomst een hoop issues besparen. Om over te gaan op interessante tooling, zal ik hierin proberen om niet enkel de duurdere tooling toe te lichten.

Ahrefs / Semrush of Moz

Eén van deze drie zou je toch wel moeten hebben als bureau of eenpitter. De tooling hebben behoorlijk wat overlap dus het licht voor de hand om één van de drie te kiezen. Zelf ben ik van zowel Semrush als Ahrefs gecharmeerd en hebben beide hun voordelen, het zit hem met name in de details. Semrush geeft bijvoorbeeld goede inzichten in de on-page factoren van de sites die je beheert en spoort razendsnel issues op. Ahrefs is daarentegen weer erg goed in het vinden van backlinks. Beide tooling kun je goed gebruiken voor je zoekwoordenonderzoek, deze vind ik betrouwbaarder en beter dan de Google Keywordplanner. Deze geeft minder inzicht in oriënterende zoekers binnen Google.

Screaming Frog

De gillende kikker is dan wel geen voordelige tool het is wel een musthave voor als je migraties uit gaat voeren en met grote formaat websites aan de slag gaat. In enkele minuten heeft Screaming Frog een uitdraai gemaakt van je gehele website en heeft hij daarin alle headers gevonden, interne links, images, canonical en status code van de pagina’s. Het voordeel van Screaming Frog is dat je tot 500 URL’s gebruik kunt maken van de gratis versie. Dus indien je geen e-commerce sites beheert heb je voldoende aan de gratis versie. Je kunt er een en ander mee uitproberen voordat je de volledige versie aanschaft, hij zal ongetwijfeld zijn meerwaarde voor je tonen.

Majestic backlink checker

Majestic is een uitstekende tool om in te zetten voor als je met linkbuilding aan de slag gaat. Deze kun je naast Ahrefs of Semrush goed gebruiken en vult hierbij deze tools verder aan. Naast de metrics Topical Trust Flow, Trust Flow en Citation Flow kun je goed nieuwe targets vinden, linkprofielen van concurrenten ontdekken en gedetailleerde informatie vinden van wellicht interessante backlinks.

AWR Cloud

Naast de tooling voor het analyseren van je site en die van concurrenten is het van belang dat je ook je voortgang van je werkzaamheden bij houdt. Een goede rankingtool om de posities van je zoekwoorden bij te houden is belangrijk. Vanuit Search Console kun je dit redelijk in de gaten houden, maar deze geeft niet 100% betrouwbare resultaten aangezien deze met enkele onderdelen geen rekening houdt. Met een tool als AWR kun je je posities goed bijhouden, de voortgang meten en bijsturen indien nodig. Tevens kun je er een mooi rapport voor uitdraaien en wekelijks laten versturen. Je houdt dat goed bij welke positie wisselingen binnen de site zijn.

Contentking

Het gedeelte contentoptimalisaties is hierboven nog niet uitgediept. Met SEMrush en diverse plugins kun je al een redelijke tekst optimaliseren naar Google’s richtlijnen. Contentking kan op grote schalen je sites analyseren, die van je concurrenten en advies geven over de optimalisaties die je door dient te voeren in je content. Voordeel is dat deze niet alleen de kansen opspoort maar ook suggesties geeft over hoe je dit kunt verbeteren.

Overige gratis SEO tools / extensies

Naast bovenstaande tooling zijn er nogal wat interessante extensies en sites die je kunt gebruiken.

  • Zoals structured data testing tool voor het testen van je gestructureerde data.
  • Yoast plugin voor het optimaliseren van je content en het aanmaken van sitemap.
  • De redirection plugin van WordPress voor het eenvoudig aanmaken van 301 en 302 redirects binnen je site.
  • GT metrics, Pingdom en Pagespeed Insights voor het analyseren van je websitesnelheid en opsporen van verbeteringen.
  • SEOquake een nuttige plugin voor het snel analyseren van een pagina op meta’s, ontbrekende onderdelen (alt teksten, headers) van de specifieke pagina waar je op dat moment bent.
  • Kun je met Google Tag Assistant de actieve Google tags opsporen (GA, GTM) en zien of deze goed werken (of bijvoorbeeld dubbele codes aanwezig zijn).
  • Ayima is een goede extensie om redirect paden te vinden en analyseren.
  • Google Analytics, je zou hem bijna vergeten, maar is toch wel de meest nuttige tool om de voortgang van je resultaten te monitoren. In combinatie met Google Search Console kun je een goed overzicht krijgen van SEO resultaten. Search Console kan dan een beetje als ranktracker worden gebruikt, Analytics in data als bezoekers en conversies.

Een andere tool waar ik recentelijk over schreef is Mangools. Dit is een software met 5 gebruiksvriendelijke SEO tools.

Zo zijn er nogal een aantal te vinden en heeft iedereen zijn eigen voorkeuren. Mocht je nog vragen hebben over bovenstaande tooling, neem dan vooral eens contact op.

Menu